Hantera din stress och oro

Hantera din stress och oro

Världshälsoorganisationens (WHO) 6 råd om hur vi kan hantera stress och oro i samband med coronautbrottet:

  • Det är normalt att känna sig stressad, orolig, rädd, förvirrad eller arg under kriser. Att prata med vänner eller familj som du litar på kan hjälpa.
  • Om du måste stanna hemma fortsätt med en hälsosam livsstil som innefattar goda sömn- och matvanor samt behåll den sociala kontakten med nära och kära, exempelvis via telefon eller sms.
  • Använd inte rökning, alkohol eller andra droger för att hantera dina känslor. Vid behov vänd dig till hälso- och sjukvården eller rådgivning för hjälp och stöd.
  • Sök och samla trovärdig information om dina risker och vidta därefter de försiktighetsåtgärder du behöver. Två pålitliga källor är Världshälsoorganisationen (WHO) och Folkhälsomyndighetens hemsida.
  • Minska din oro genom att begränsa tiden du tittar och lyssnar på medier som får dig att känna obehagskänslor.
  • Använd tidigare erfarenheter och kunskaper som hjälpt dig att hantera dina känslor vid motgångar. 

Källa: Folkhälsoguiden.se 

Det finns många olika föreningar och organisationer som erbjuder råd och stöd på nätet och på telefon. Det kostar ingenting och du behöver inte berätta vem du är, om du inte vill. På 1177.se hittar du en lista på stödorganisationer och deras kontaktuppgifter.

Dela:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn